Interviuri cu Pćrintele Iustin Pārvu
Unitatea duhovniceascć
O convorbire purtata de Sorin Dumitrescu la Schitul Petru Voda cu Parintele Staret Protosinghelul Justin Parvu, din seria dialogurilor cu Parintii duhovnicesti
Sorin Dumitrescu: Mi se pare impresionant numarul tinerilor stransi In jurul Prea Cucerniciei voastre. Sutanele tinerilor calugari imprima manastirii un aer extrem de energic, o harnicie contagioasa, stenica.
Pr. Justin Parvu: Este doar o impresie, Domnule Sorin. Multi sunt tineri suferinzi. Foarte suferinzi.
S.D.: La propriu, Parinte, sau la figurat?
Pr. J.P.: Spuneti-i cum vreti, importanta este devierea sufleteasca pe care au reusit sa o produca cei cincizeci de ani de comunism. Si, ca sa Intelegeti, iata doar un exemplu: Ii spui novicelui: "Du-te, frate, si Inalta la locul ei candela, ca astupa chipul Maicii Domnului din icoana". Iti raspunde, saritor: "Da, Parinte Staret, imediat". Te Intorci dupa o zi si gasesti candela tot cazuta. "Frate, ti-am spus ieri sa o ridici la loc". "Imediat, Parinte Staret". Te-ntorci peste o saptamana, candela tot cazuta. O ridici tu si o pui la locul ei. Pana la urma, ajungi sa le faci tu pe toate. Ei, tinerii, te "asista" doar, desigur, plini de bunavointa, dar atat... De fapt, o neputinta de a Intreprinde, de a Implini lucrul pana la capat.
S.D.: Bine, dar aceiasi tineri au fost cei care au stiut sa moara pe strazi In 1989.
Pr. J.P.: Desigur, dar cum fac eroii; sunt vulcanici, sunt flacari care nu dureaza, se sting usor. Nevointa manastireasca este un alt fel de "eroism", un "eroism" pe termen lung.
S.D.: Inteleg, Parinte, ca-i vorba mai curand de o avarie ontologica, de o alienare a fapturii profunde a omului tanar. Care este leacul?
Pr. J.P.: Nu-i o boala chiar grava, dar e o boala, si Inca una de lunga durata. Trebuie Inceput cu scoala, Incetisor-Incetisor. Majoritatea tinerilor Invata maximum noua clase. Nu merg la liceu, nici la facultate, nici In armata, nici nu se straduiesc sa patrunda In structura de rezistenta a unui colectiv puternic. Se pun devreme, Inca de mici, la televizor, dupa modelul alora mai mari. Acolo vor pierde timpul, uitand de Invatatura si de rugaciune. De aceea, cand Il pui pe omul tanar la un "paraclis" ori la un acatist, adoarme, In timp ce la televizor statuse ciulit trei ore-n sir. Copiii nostri cunosc toti fotbalistii pe de rost, dar nu stiu numele sfantului pe care Il poarta, nici macar viata acestuia nu o cunosc si, cu atat mai putin, Crezul sau alte rugaciuni ale pravilei. Unora din tinerii de aici trebuie sa le bati In usa noaptea sau In zori de trei-patru ori cu bocancul: "Hai, mai, sa suni clopotul pentru utrenie, sa pomenim, sa dregem..., avem niste obligatii, frate". La Razboieni, recent, vorbeam cu Maica Stareta, zicandu-i: "Mai, voi aveti aicea o mare chemare. Stati si va rugati pe osemintele atator eroi si martiri ai neamului romanesc. Cred ca tinerele maicute sunt sprintene si pline de harnicie". "As, mi-a raspuns Stareta, tot eu ajung sa le fac pe toate, singura, pana la urma".
S.D.: Acuzati, Parinte, un fel de lipsa de initiativa, de asumare a unei responsabilitati...?
Pr. J.P.: Ceva de felul acesta, dar, daca ati pomenit de lipsa de initiativa, aceasta apartine, In primul rand, Scolii si Bisericii. Biserica se ocupa foarte putin de tineri. Nu e de-ajuns sa faca cele sapte laude, Liturghia etc., si cu asta am terminat-o! Ea trebuie sa se implice asa cum se implica hotii astia, pardon de expresie, strainii care vin la noi; fac scoli, fac gradinite, fac camine si-si formeaza sustinatorii. Compara, ca sa vezi ce stie ortodoxul nostru de acasa din Biblie si ce stie strainul! In schimb, ne veselim de multimile pe care le strangem la marile praznice de la Nicula sau cine stie de unde. Eu, sa stiti, pun foarte putina baza pe aceste adunari uriase. Intai, ca e o lume mai degraba superstitioasa, care nu are pregatirea duhovniceasca elementara, catusi de putina instructie civica si foarte putin simt al raspunderii morale. Vin fie din disperare, fie formal, din obisnuinta. Problema e, noi, Biserica, cum Ii asteptam? Ce leac urgent le oferim?
S.D.: Si, totusi, concret, ce ar trebui sa faca prioritar Biserica?
Pr. J.P.: N-avem unitate in viata monahala, Domnule Sorin.
S.D.: Va referiti la legaturile dintre manastiri, la comunicarea dintre obstile manastiresti, eclaziale?
Pr. J.P.: Da! Bunaoara, eu nu stiu ce parere are duhovnicul cutare de la Secu, sau de la Sihastria, despre o serie Intreaga de chestiuni care framanta societatea romaneasca, Incepand cu cele mai Inalte, mai duhovnicesti, si pana la, sa zicem, ce parere au ei despre NATO, despre alegeri sau chiar despre bietele cupoane "distribuite" taranilor s.a.m.d. Nici macar In legatura cu aceasta chestiune smerita nu exista o opinie unitara In manastiri. Lipsa unui punct de vedere unitar asupra problemelor vietii spirituale Impiedica orientarea poporului Inspre manastiri. Sa stiti, Domnule Sorin, calugarul isi are exemplul In lumina Ingerului, iar crestinul, mireanul, o are In lumina monahului. Din pacate, nici monahul nu prea mai are lumina Ingerului, cum nici crestinul nu prea mai zareste lumina monahului. Ori, domnitorii nostri formau aceste manastiri ca scoli de rezistenta spirituala. Aveau grija sa Isi Invete neamul pana departe, chiar dincolo de stranepoti. Viata noastra ortodoxa, dragul meu, s-a cam departat de practica si de nevoile crestinului. Nu mai demult, acum cativa ani, ma aflam Intr-un salon de spital laolalta cu niste catolici. Cat am stat acolo, doua saptamani, de vreo sase ori i-a spovedit si i-a Impartasit preotul catolic! Tine-ti cont, asta era pe vremea lui Ceausescu! Credinciosii din salon, Insa, erau majoritatea ortodocsi. Nici un preot ortodox nu s-a interesat de ei. Noi recomandam viata crestina, nevointe Incordate, teorie multa, fara sa ne Ingrijim cat de cat de lucrurile vitale ale oamenilor. In acest timp, In statele noastre copiii, 5-6 la o familie, aproape ca nu au de unde sa primeasca o bucata de paine dimineata. Preotul ar trebui sa vina In mijlocul lor, sa-i ajute cum poate, pana la a se interesa chiar si de notele bunisoare sau mai putin bune.
S.D.: Sa se amestece preotul atat de intim si de detailat In viata familiei?
Pr. J.P.: Este rostul lui, si practic, si "teoretic". Mai demult, am intrat cu Ajunul Intr-una din case. In mijlocul camerei, patru copii mancau alaturi de un purcel din acelasi castronas, iar doi, mai Incolo, se jucau pe pat. Luau din castronel si duceau la gurita. Mama lor era pe afara. Va puteti Dumneavoastra imagina, Intr-o lume crestina ortodoxa sa se ajunga pana la o asemenea mizerie... Imaginea nu-mi dispare dinaintea ochilor. In alta parte, doi batrani zac In frig, usa si geamurile sunt sparte, vajaie vantul. Preotul nu trebuie sa mearga doar ca sa ia banutul, ci ca sa mantuiasca nitel necazurile poporului de oameni pe care Il pastoreste. Preotul mai mult trebuie sa dea decat sa ia. Iei de la doi-trei si dai la a patra casa. Unitatea noastra consta In modul In care gasim caile de a ne manifesta dragostea fata de suferinta acestui popor.
S.D.: Prea Cucernicia Voastra, considerati ca oroarea acestor cincizeci de ani de comunism ne-a ajutat sa ne conservam spiritual?
Pr. J.P.: Paradoxal, da! Ca ortodoxie, ca pastrare a esentei credintei noastre crestina. Da, pe noi ne-a ajutat foarte mult.
S.D.: Si atunci, In '89, am gresit?!
Pr. J.P.: Orice ar fi fost In '89, sigur este ca de atunci Incoace ne-am Indepartat, parca, si mai mult de misiunea noastra. Dumneavoastra n-ati vazut cum lucreaza la noi sectantii: vin si descarca masina de bunatati, iar lumea tabara pe ei. Credeti ca milostivirea i-a Impins sa vina cu ajutoare? Sau dedesubturile afaceristului si negustorului?
S.D.: Dar, parinte, cum s-ar putea realiza aceasta Innoire, aceasta revigorare nationala, In conditiile In care finantate abundent sunt doar prostiile... Totusi, acesti preoti trebuie sa aiba si ei niste salarii cum se cuvine, atat cat sa poata exista, fara a fi dependenti material. De altfel, toata restaurarea credintei ortodoxe ar avea nevoie de ceva sprijin financiar, material, ori, vedeti ca nici o institutie, nici occidentala, nici din alta parte, nu se grabeste sa finanteze Biserica noastra.
Pr. J.P.: Am sa va raspund indirect. Cand am Inceput temelia bisericii manastirii, toata lumea, pana si copiii de 5-6 ani, lua bolovani si aruncau In sant pana l-au umplut, Incat turnarea fundatiei a luat sfarsit In sase ore! Secretul e ca banutul saracului sa fie pus exact acolo unde trebuie; daca jertfa este curata, ca prin minune rezultatele sunt sanatoase.
S.D.: Deci, conteaza calitatea "morala" a banului, adica felul In care a fost "facut" el...
Pr. J.P.: Corectitudinea, cinstea "prestatiei". Asta as vrea sa retineti: banul trebuie sa-l pui exact acolo unde a vrut crestinul care l-a adus. El este cel care hotaraste folosul. Daca ti l-a adus pentru fundatie, acolo sa-l folosesti. In plus, sa stiti Dumneavoastra ca ortodoxul nostru, face el cum face, si nu ramane niciodata dator fata de Biserica, fata de preot. Daca eu nu i-am luat la Inmormantare vreun ban, daca i-am binecuvantat masina, nu se poate ca dupa o vreme, chiar si peste un an-doi, sa nu vina si sa aduca bani sau alte ofrande. "Parinte, mi-ai sfintit masina In 1991, uite, ti-am adus niste pepeni, Parinte, am adus nitel ulei, zahar", Incat "pretul de sfintire" ajunge sa fie Intrecut de cinci ori si mai mult! Sunt lucruri tainice, greu de Inteles de "afaceristi".
S.D.: Spuneti-mi un lucru, e o Intrebare care poate ca o sa vi se para mai stranie: ati putea fi duhovnicul unui sef de stat?
Pr. J.P.: Nu, nu m-as Incumeta.
S.D.: De ce? Ca, altadata, Daniil Sihastru...
Pr. J.P.: Nu pot duce ale mele pacate, da' sa mai duc In carca un sac atat de bogat! Nu-mi asum raspunderea sa spovedesc un preot de tara, darmite un presedinte de stat! Preotului Ii spun: "Parinte, n-am tarie, n-am putere, n-am curaj"; la fel i-as spune si presedintelui de stat...
S.D.: Sau rege... ce-o fi...
Pr. J.P.: Ce-o fi... la spovedanie, stiti prea bine, acolo nu mai e rege, nu mai e presedinte, acolo e om ca toti oamenii. E greu sa primesti spovada unui rege, pentru ca el este mai mult decat un presedinte, este un uns al lui Dumnezeu.
S.D.: Dar presedintele?
Pr. J.P.: In cazul presedintelui, lucrurile se schimba nitel. Pe acesta Il Intineaza dependenta parlamentara. Cum sa spovedesti un presedinte, cand el nu poate exista fara a tine cont de "canalia republicana"? Prea e la dispozitia Parlamentului pentru a putea fi spovedit cu folos, ca un rege. Ma minunez de taranisti ca au acceptat sa se bage In cloaca aceasta. L-au compromis si pe Maniu, si nici din ei n-a mai ramas mare lucru. Intr-un stat cu vocatie ortodoxa, asa, ca al nostru, firesc ar fi sa avem capetenii ortodoxe. Ce-l doare pe parlamentarul nostru de batjocura care Ii paste pe acesti tineri care fug In lume ca sa cerseasca? Intelectualii, si ei, se duc si fac servicii ordinare, se comporta fara demnitate atunci cand se confrunta cu opinia occidentala. Parca ar exista o scoala speciala de deprindere a degradarii spirituale si morale! Si atunci, cum sa spovedesti cum se cuvine un ins condamnat sa prezideze atatea nelegiuri "democratice"? Numai mila lui Dumnezeu poate lumina un asemenea destin.
S.D.: Parinte arhimandrit...
Pr. J.P.: Nu sunt arhimandrit.
S.D.: Parinte protosinghel, vreau sa va Intreb urmatorul lucru: noi, cei care stam la oras In vInzoleala citadina, ce-ar trebui sa facem ca ortodocsi atunci cand suntem confruntati cu asemenea circumstante? Ce-ar trebui sa facem noi ca sa ducem o viata folositoare si noua, si altora?
Pr. J.P.: Dumneavoastra, intelectualilor, mult v-a dat Dumnezeu, mult va va si cere. Aveti o raspundere colosal de mare. Si de riscata. Sunteti misionari, sunteti apologeti, sunteti oameni carora le sta In putinta sa orienteze poporul acesta.
S.D.: Cum?
Pr. J.P.: Numai pe cele ale preotiei nu va cere Dumnezeu sa le faceti, fiindca Domnul nu va cere dumneavoastra nici priveghere, nici psaltire, nici acatiste etc. Stiti prea bine ca rugaciunea este fapta. Vi se cere, In schimb, grija permanenta fata de caderile acestui popor. Nenorocirea mare a intelectualilor nostri care, bineInteles ca au trait si ei sub presiunea materialismului ateu, este faptul ca prea usor au divortat de interesele si de valorile Ortodoxiei.
S.D.: Oare e rau sa fii orientat spre Occident?
Pr. J.P.: Nu sunt orientati Inspre nimeni, dragul meu. Intelectualii n-au convingeri temeinice, convingeri reale, ale vietii. Peste tot gasesti un total dezinteres fata de bunurile si valorile Ortodoxiei. Iar credinta Isi pierde vazand cu ochii din energie. Sa nu credeti ca preotii fac exceptie. Preotul se comporta ca tot romanul. Vrea sa fie salariat, sa traiasca bine si sa moara pensionar. Vine un baiat la noi, la manastire, mai rasarit, proaspat hirotonit: "Parinte, ai vreun post?". Ii zic: "Frate, n-am gasit "posturi", ci doar "postiri" In canoanele vietii noastre monahale". El continua: "Poate c-aveti post de ghid, de secretar, de econom, ceva, pe-acolo...". "N-avem, draga, i-am zis. Noi aici traim de la o zi la alta. N-avem salarii". Zice: "Ei, atuncea plec, parinte, ma duc". "Bine, mai baiete, pleaca!". Aceasta este conceptia noastra despre a trai, a lucra, a te bucura, si atunci, vedeti dumneavoastra, e greu sa "cobori" un intelectual, asa cum In mod natural coboara germanul: pe neamt Il vezi si pe tractor, si la birou, Il vezi si la bar, Il vezi si-n avion, Il vezi si-n livada, si cu furca-n mana.
S.D.: Parinte, ati stat, mi se pare, 17 ani In Inchisoare. A fost folositor?
Pr. J.P.: Foarte folositor. Pentru mine personal nu se putea un prilej mai folositor de traire, de viata calugareasca mai autentica decat acolo. In puscarie am cunoscut umilinta, smerenia adevarata si dezinteresul trupesc pe care Il dobandesti doar atunci cand stii ca nu mai exista nici o salvare. De la o zi la alta Iti vedeai viata sfarsita si momentul mortii. Cand se auzeau batai la usile de la etaj, stiai ca urma sa scoata cate 2-3 cadavre, sa le duca la morga. Scriam cuvinte In limba latina, greaca, texte, poezii, psalmi, acatiste, pentru a mentine mereu o atmosfera... suportabila, dar zilnic treceam prin fata camerei odioase - morga. Morga devenise neIncapatoare. Dadeau pe-afara cadavrele, si a doua zi, a treia zi erau azvarlite Intr-un car. Inainte, li se varase cadavrelor In regiunea inimii o sulita speciala.
S.D.: De ce?
Pr. J.P.: Sa vada daca este Intr-adevar mort. Apoi Il ducea si-l arunca pe maluri, unde era acoperit de tarana. Asta se petrecea la Gherla. Asa era si Aiudul, bineInteles. In acel moment nu te mai interesa viata de dincolo, pentru mine viata de aici era totul. Priveam, de pilda, din celula jocul copiilor personalului administrativ; birourile erau In jurul zidurilor puscariei. Cand am intrat In celula Aiudului, In dreptul acelei ferestre se zarea o nuielusa groasa cam cat degetul, ca o planta. Cand am iesit, nuielusa devenise copac, ocupand tot geamul, Incat nu puteam auzi dimineata marsurile ostasilor. Puscaria te sileste sa Inveti asceza, postul, rugaciunea, comuniunea si dragostea cu cel de alaturi.
S.D.: Spuneati ca va uitati la copii celor de la administratie.
Pr. J.P.: Domnule Sorin, este o mare distanta Intre ceea ce ar fi trebuit sa fie si ceea ce ni se Intampla. Pe atunci, priveam lucrurile In ansamblul lor si stiam ca prezenta noastra In puscarie se justifica prin pacatele noastre si ale neamului nostru. Deci noi eram pusi acolo ca sa ducem povara neamului, natiunii. Pentru noi, totul se rezuma la moarte sau viata. O zi mai mult era un dar de la Dumnezeu. Toata aceasta pregatire a facut ca sa ma orientez bine In viata de manastire, sa deprind modul cum trebuie sa ne organizam pentru a putea fi Intr-adevar celorlalti lumina, pentru a Invata cum sa ne Impotrivim Intunericului care stapaneste veacul nostru.
Manastirea Petru Voda,
1997
Aparut in Ziua, 20 ianuarie 2001
Īnapoi īn Est
- Prea Cuvioase, prima īntrebare pe care as vrea sa v-o adresez se refera la manastirea Petru Voda, īnfiintata de dumneavoastra aici, līnga Bicaz, imediat dupa 1989. Credeati atunci ca este o atīt de mare nevoie de Prea Cuviosia Voastra īn aceasta zona? Prevedeati bucuria cu care credinciosii vor īmbratisa lucrarea dumneavoastra? - Dragul meu, īn privinta asezarilor duhovnicesti pe care le-am īnceput īn 1991, socoteam, īntr-adevar, ca acestea sa fie īntr-un loc mai retras. Doream astfel sa am mai multa liniste, atīt personal cīt si pentru toti cei care vor fi īn jurul meu. Īnsa acest lucru este foarte greu de realizat īn aceste locuri, unde oamenii sunt foarte bine educati. Aici sunt oameni formati odata cu trecutul manastirilor. Practic, manastirile din jurul nostru, ma refer la Durau, Secu, Sihastria, Agapia, Varatec, Neamt, toate acestea au avut o actiune constructiva extrem de puternica asupra credinciosilor. Deci, pot spune ca ma asteptam la aceasta reactie, la atractia aceasta, credinciosii nostri fiind īntotdeauna legati de vatra manastirlor. Ei, si īn vremuri bune, si īn vremuri de necazuri, de greutati, au gasit aici o mīngīiere, un refugiu si o stare buna sufleteasca. Neamul nostru este nascut, crescut si dezvoltat īn sīnul Bisericii, sub pridvorul acestor manastiri. Noi sīntem nascuti crestini si este astfel o mare deosebire īntre noi si popoarele vecine, popoarele slave sau germanice care au fost crestinate la comanda. Popoarele acestea s-au culcat pagīne seara si s-au trezit crestine a doua zi, la ordinul īmparatesei Olga a Rusiei. Popoarele galice, apoi bulgarii, maghiarii ce ne stau īn coasta, toate difera mult de poporul romān. Difera si prin existenta, si prin linia pe care merg, si prin pacea lor. Viata noastra crestin ortodoxa a evoluat de la Sfīntul Dumitru si pīna la toti cei care au trecut pe aici. Acestia au creat ortodoxia noastra, adevarata structura sufleteasca, fata de aceste popoare care luau contact doar cīnd si cīnd cu ortodoxia. Dovada sta faptul ca la noi s-a pastrat o unitate perfecta, nu s-au ridicat secte sau erezii. Noi nu avem decīt problema stilului vechi, problema aceea a calendarului aparut īn 1924. Īn afara de acest fapt noi nu am mai avut abateri de la ortodoxie. Fata de toate popoarele despre care am mai vorbit, care au dat nastere la toate ereziile cu care īncearca sa ne domine. Dovada este faptul ca originea noastra, crestinismul ortodox, este nascuta, crescuta si mentinuta la o pozitie sanatoasa. - Ati afirmat mai de mult ca nu va emotioneaza multimea credinciosilor care vin zilnic aproape la manastiri atīta timp cīt īn ei nu reīnvie spiritul si credinta adevarata. Va mai mentineti aceasta opinie? - Bineīnteles. Ramīne valabila tot timpul caci, de-a lungul anilor, din ce īn ce mai mult se confirma ceea ce am spus. Se vede aceasta scadere a noastra. Reiese acest fapt din tot ceea ce gīndeste omul nostru care īncearca sa iasa la o suprafata a lucrurilor, sa limpezeasca viitorul neamului nostru. Este foarte greu de conceput asta cu oamenii pe care īi avem. Cu foarte mare regret va spun ca acest lucru se observa mai putin īn lumea aceasta īn care traim, el fiind prezent mai mult īn lumea intelectuala, o lume atīt de īnfrīnata, terorizata, parca blestemata sa ramīna īnclestata īn sablonul acestor ani. - Aveti dreptate, intelectualii sīnt foarte risipiti astazi, parca nu mai stiu care este drumul cel bun pe care trebuie sa porneasca
- Parerea mea este ca oamenii sīnt cuprinsi total de o stare materialista, se tem ca s-ar putea pīna mīine dimineata sa-si piarda si scaunelul pe care stau. Din cauza asta actioneaza cu atīta tarie si exactitate. Ar face orice, ar darīma pīna si temelia casei stramosesti ca sa poata supravietui. - Si atunci ce este de facut, Prea Cuvioase? - Este foarte greu sa poti readuce pe scara aceasta a gīndirii noastre niste oameni cu o alta viziune. - Dar oameni de īncredere nu mai avem? - O sa ne dea Dumnezeu! Niciodata harul lui Dumnezeu nu va disparea. Atīta vreme cīt va exista Biserica crestin ortodoxa, cīt va exista Liturghia, cīt vor exista portile acestea slave, vor exista si oameni care sa mai gīndeasca. Dar, la ora aceasta, oamenii se tem chiar si sa mai gīndeasca, se tem sa auda de valorile ortodoxe. Priviti numai miscarile existente din 1925 1930 si pīna īn zilele noastre. Parca ai vorbi de holera, de ciuma, nu vrea nimeni sa mai auda de aceste valori ortodoxe. Foarte anevoie vei putea sa aerisesti o asemenea mentalitate, greu va accepta cineva o informatie istorica, un fapt, o stare de lucruri. Iar daca asemenea lucruri nu se accepta atunci nici nu se mai poate vorbi de initierea unor actuini asemanatoare pentru a scapa de aceste stari de lucru. Īn ziua de azi noi nu mai gīndim, gīndesc altii pentru noi. A fost o perioada īn Romānia cīnd gīndea numai partidul, Ceausescu. Acum vine o alta forta care gīndeste pentru noi. Noi nu mai avem voie sa gīndim, trebuie doar sa primim totul din afara. Lumea se gaseste īntr-o stare de decadenta, īn tara asta nimeni nu se mai gīndeste sa mai salveze ceva. Toata lumea denigreaza tara asta asa de bogata si de frumoasa, tara rīvnita de toti vecinii nostri. Romānii au ajuns la aceasta ora, parca e un facut, sa īsi denigreze tara, sa o defaimeze, sa plece de aici de unde nu mai au ce face. Oare nu cumva este un gīnd dusman aici, un gīnd menit sa ne risipeasca, sa faca īn asa fel īncīt sa nu mai ramīna piatra pe piatra īn tara asta?! Pentru ca, apoi, sa vina ei si sa ne ocupe, sa ne desfaca, sa nu mai existam īn acest arc carpatic. Īntr-adevar, tineretul pleaca, este saracie, dar
- Sa stiti ca multi tineri parasesc tara. - Ei fug de saracie, d-aia se duc. Dar acolo fac niste corvezi mult mai ordinare decīt daca ar munci la ei īn tara. Acolo fac lucruri groaznice
Atīta timp cīt aici sīnt terenuri atīt de bogate fara a fi si folosite īn agricultura, atīta timp cīt avem atītea sectoare īn care nimeni nu slujeste si care asteapta oamenii muncitori, īnca se mai poate schimba ceva. Fiecare ar trebui sa faca ceva marcant, cīt de putin, īntr-un sat, īntr-o comuna, fiecare ar trebui sa puna mīna si sa arate ce poate sa faca. E, la noi nu vrea nimeni sa faca nimic, toti pleaca. Toti se duc dupa dolari si la ei īn tara nu fac nimic. Aici este marea drama. - Prea Cuvioase, īn actualul context politic īn care se afla Romānia, cum priviti actiunile politicienilor romāni si dorinta de aderare a Romāniei la organismele vestice? - Dragul meu, as spune ca nu trebuie sa aderam nici la Est si nici la Vest. Dar, din cele doua rele adīnci ale iadului, trebuie sa alegem ceea ce este mai putin rau, adica Rasaritul. Si cīnd fac aceasta alegere ma gīndesc la Sfīntul Paisie Velicikovski, la Sfīntul Serafim de Sarov, la Dostoievski si la toate celelalte valori ale ortodoxiei. La asta ma gīndesc atunci cīnd spun ca īnclin spre Rasarit. Fortele reale ale crestinismului nostru european nu sīnt dolarii, marcile, ci tocmai valorile acelor 38 de milioane de rusi ucisi din 1922 si pīna īn zilele noastre. Nu or fi toti ucenici, nu or fi toti martiri, dar macar un sfert tot sīnt rugatori la Dumnezeu si s-au rugat pentru tarile acestea ale lumii crestine. Ma gīndesc numai la marea jertfa pe care a dat-o Rusia īn decursul acestor ultimi 60 - 100 de ani. Occidentalii sīnt niste sacrificati, au ajuns la descompunere mai devreme decīt noi. Catolicismul este īn pragul falimentului, cauta acum sa faca aliante cu ortodoxia pentru a reusi sa mai salveze ceea ce a mai ramas ntreg īn lumea catolica. Se stie prea bine ca doar īn Rasarit mai au ramas catolici, īn Polonia, Romānia, Ungaria. Restul tarilor occidentale sīnt īntr-o stare deplorabila, descompusa, din cauza asa-zisei democratii si deschideri practicate. Occidentul este asaltat de musulmani, de budhisti, acolo se īnmultesc asa-zisele atacuri nationaliste. La noi, īn Rasarit, tot se mai ridica o Biserica, se mai face o pictura, un schit, se mai preoteste, mai vin crestinii. Pe cīta vreme acolo se golesc Bisericile tot mai mult, toate locasurile sīnt arendate musulmanilor si budhistilor. Pentru asta dau eu nota mica catolicismului. Pentru noi, pentru romāni, catolicismul este un mijloc de refacere. Īntotdeauna romānii au trait īn buna īntelegere cu catolicii, cu greco-catolicii, cu musulmanii, cu armenii si cu toate religiile. Asta pīna au venit vremurile acestea satanice care doresc sa ne razvrateasca unul īmpotriva celuilalt. - Cum priviti recenta disparitie dintre noi a parintilor duhovnici mai sporiti? Ma refer aici mai ales la parintele Cleopa si la parintele Argatu de la Cernica. - Este vorba doar de cursul normal al vietii. Fiecare si-a dat rodul sau si apoi a plecat la locul care i se cuvine. Sīnt sigur ca acolo unde sīnt ei acum au ajuns sa se roage pentru noi. Trebuie sa fie si ei vrednici de noi si noi sa fim vrednici de ei. - Reusim noi sa punem īn valoarea cuvenita īnvataturile lasate de ei? - Doar īn masura īn care, īn tineretul de astazi mai exista totusi niste copii buni care, speram, vor face ceva īn viitor. Din cīte vad eu, sīnt putine aceste persoane. Īnsa nu īn multime ci īn cei putini sta valoarea. Vedeti, cei 12 Apostoli au cucerit īntunericul pagīn. Sper ca si de acum īnainte viata sa fructifice īnvataturile īnaintasilor nostri, testamentul spiritual a batrīnilor nostri. - Credeti īn mesajul de apropiere a Bisericilor, mesaj lansat de Papa Ioan Paul al II-lea la venirea sa īn Romānia? - Nu cred īn nici un mesaj! Eu cred īntr-un singur lucru: nu au putut sa realizeze aceasta unire Sfintii, Cuviosii secolelor XI XIII. Cu atīt mai putin atunci acest lucru se va putea realiza prin asemenea pastori ai veacului nostru, pastori ce nu au nimic profund crestin si religios īn ei, pastori care au doar o viata politica. Acestia sīnt ordinarii care au tras popoarele la ruina!!! Este un ecumenism nascut nu din parerile Bisericilor ci din gīndirea proprie a astfel de persoane. Referitor la asta, parintele Staniloae spunea: Ecumenismul este erezia cea mai teribila a secolului XX. - Pentru a īncheia aceasta mica discutie, va rog sa rostiti un cuvīnt de folos pentru toti cei care vor primi aceste sfaturi ale Cuviosiei Voastre. - Doresc tuturor sa se afle īntr-o mai mare unitate. Ca sa fie unitate, trebuie sa fie dragoste. Iar ca sa fie dragoste, trebuie sa ne rugam mai mult. Deci Rugaciune, Dragoste si Unitate ca sa putem ajunge astfel la adevarata Credinta. Daca nu vom avea acestea vom avea boala, dihonie, sminteala si dizarmonie. Trebuie deci sa revenim īn starea īn care vom putea valorifica si īnvata care sīnt valorile noastre, ce anume ne ajuta īn personalitatea si prestigiul nostru. Iar asta se poate face numai prin Unitate, prin legatura desaīrsita īntre fratii lui Hristos. - Va multumim! - Sa fiti binecuvīntati!
Un interviu de Fabian Anton
Manastirea Petru Voda
©Arhiva Culturala Romana 2002
E o vreme de pustiire a neamului
Prea cucernice parinte, sfārsitul anului trecut ne-a īntors din nou īn timp, "schimbarea schimbarii" readucānd la putere pe cei ce au contribuit decisiv la degradarea societatii romānesti dupa 1989. Ce a intrigat pe multi a fost, cel putin īn ce priveste alegerea presedintelui, implicarea īnaltilor ierarhi īn campania electorala. Considerati ca acest lucru era necesar?
Parintele Iustin Pārvu: Arta asta de a conduce, politica, o are elita, crema unei natiuni. Īn acelasi timp trebuie sa aiba aceeasi coloratura, aceeasi credinta, aceleasi obiceiuri, aceeasi traditie, aceeasi radacina cu neamul din care se trage. Ce este natiunea? Ce este un neam? Neamul este legatura celor din trecut, prezent si viitor. Fiecare natiune este asezata de catre Dumnezeu si, cum spune legenda, fiecare neam si-a luat pamāntul care i-a fost dat. Ca de obicei, romānul a venit ceva mai la urma sa se plānga la Sfāntul Petru ca a ramas fara loc de asezare, si atunci Dumnezeu i-a dat gradina Sa cea mare, si de aceea suntem o tara rāvnita de toti. Putine tari au asemenea oameni si o asemenea structura de relief. Muntii acestia frumosi, cu pastoritul nostru mioritic, dealurile, cāmpiile
Romānul nu este facut sa gaureasca surubul īn fabrica, sa īndoaie metalele īn ateliere. Vedeti dumneavoastra, profilul sau s-a deformat, acum romānul nici agricultor nu mai este, nici industrias, nici negustor, nici afacerist. E un om aruncat de soarta, ce a ajuns bratul cel mai ieftin de munca, sluga la bogatii lumii, rob la straini.
Nu ne meritam oare soarta? Nu ar fi cazul ca Biserica sa se implice mai mult pentru recladirea sufletului romānesc si īntoarcerea sa la Dumnezeu?
Parintele Iustin: Numai asa se poate face o coeziune, o strānsa convietuire īntre oamenii acestia care au aceeasi aspiratie, acelasi ideal, care pot avea un scop bine determinat, aceeasi continuitate pentru viata morala, spirituala, politica, economica si sociala. Oare Biserica este pusa īn aceasta situatie, chipurile de a nu face politica? Da, nu face politica, dar la degradarea aceasta politica la care se gaseste societatea noastra, nici nu se poate coborī la nivelul acesta, ca sa faca.
Din pacate la aceasta degradare si-a pus amprenta si un partid ce si-a legat tinicheaua de crestin-democrat īn coada
Parintele Iustin: Taranistii, bietii de ei, sunt niste naufragiati ai lui Maniu care au mai ramas dupa Coposu. Chiar daca au īncercat sa faca ceva īn conjunctura politica actuala, nu au putut pentru ca astia i-au īnabusit si au reusit sa-i compromita. Toate partidele, toata ciupercaria asta comunista, īmbracata īn PDSR, PNL si, īn fapt, toata structura asta care nu are nimic īn comun cu viata si aspiratiile noastre si-au atins scopul, pentru ca cine aude acum de taranisti, e ca si cum ar auzi de comunisti. Neocomunistii, liberalii, taranistii
E o confuzie totala. Si taranistii, sigur, nici nu au fost pregatiti pentru asa ceva, venind cu toate tamtamurile acestea ale Occidentului, crezānd ca fac aici mare lucru īn Romānia. Dupa o educatie si o deformare comunista de atātia amar de ani s-au creat mentalitati ce frāneaza procesul de schimbare. Atunci Biserica, īn sfārsit, care este forta īntr-un stat, īntr-o tara, nu s-a impus imediat, pentru ca nu face politica. Dar si asta e o politica interesanta, pentru ca i s-a pus pumnul īn gura. Sa nu orienteze, sa nu spuna crestinilor ce au de facut, pe cine ar fi mai bine sa aleaga. Scoala, īn māna lor. Biserica, īn māna lor. Votul, īn māna lor. Adica nimeni nu are de spus nimic. Scoala nu are voie sa faca politica, Biserica nu, armata nu, magistratura nu, sanatatea nu. Atunci ramāne cel de pe cheiul gārlei Bucurestiului sa faca politica, īn haosul creat de oamenii de strada. Īn atare situatie vin toti strainii īn tara, īsi aseaza cortul si ideile lor, la televiziune, calculatoare si internet, romānul cascānd gura si batānd din palme la oricine apare. Īn fond, nu e decāt o minciuna goala, timp de 12 ani nefacāndu-se altceva decāt sa se distruga totul! Am ramas īn straiele acestea de saracie si mizerie.
Dintotdeauna politica guvernantilor a fost sa dezbine, nu sa uneasca. Nu au gresit totusi, slujitorii Bisericii, acceptānd aproape orbeste acest joc?
Parintele Iustin: La noi, preotul nu vrea sa-l supere pe stapān si de aceea tace si, deci, saracul este pierdut. Acolo unde Biserica a fost prezenta, cum s-a īntāmplat cu ani īn urma īn Polonia, lucrurile s-au schimbat mai repede.
Ce-i de facut, atunci?
Parintele Iustin: La noi īn tara nu se poate īnca vorbi de asa ceva, pentru ca si majoritatea acestor reprezentanti care ajung īn politica nu au constiinta crestinului. Ce este paradoxal e ca si īn aceasta parte, a Moldovei, unde crestinii sunt mai buni, ei ramān la vechea pozitie, nu se misca īn nici un fel. Stau asa īntepeniti, nu-si dau seama ce se īntāmpla īn jur. Se uita la televizor si ce vad si aud aceea este. Asa de mult le-a fost pustiit sufletul, īncāt nu mai judeca. Tot ce se īntāmpla acum este si din lipsa prezentei Bisericii. Politicienii stiu ca īntotdeauna Biserica a fost forta si ramāne forta unui stat, si de aceea s-au grabit sa o paralizeze. Nu i-au mai dat voie sa lucreze si ne gasim īn asemenea haos īncāt cu greu se va mai putea redresa ceva. Uitati-va numai la ce se petrece acum: tineretul pleaca, se duce īn lume, batrānii mor, femeile nu mai nasc, hoardele asiatice vin peste noi, chinezii umplu Bucurestiul, sate īntregi plāngi de mila lor, ca au ramas casele goale, romānilor īn general le plāngi de mila, ajungānd mai rai decāt cersetorii. Īn strainatate sunt cotati mai rau decāt tiganii. Aici, daca-i pui sa faca ceva nu fac nimic, dar pe unde ajung spala rufele si mizeria din toate marile metropole a lumii! Cum mai poti vorbi īn acest caz de politicieni, cānd ei trec cu atāta usurinta peste aceste crime si urgii, cānd copiii nostri, neamul nostru este pāngarit si asuprit, saracit si silit sa devina cersetor. Mai poti spune ca suntem un neam unit, o natiune īnchegata, cānd toti specialistii nostri emigreaza spre Canada si alte zari, cānd acolo sunt foarte buni iar acasa nu fac nimic, ci doar alearga dupa un dolar si o bucata de pāine? Cānd aici īsi pierd si copilul si casa si familia si viata lor? Unde sunt convingerile lor religioase, ca sa-i lege de acest pamānt? S-a ajuns, din nefericire, la o descompunere īnceata a neamului nostru, care va avea o consecinta extrem de grava peste 40-50 de ani, cānd s-ar putea īntāmpla sa nu mai vorbim īn limba romāna, sa nu mai avem unde sa ne īnchinam īntr-o biserica ortodoxa romāna īn Moldova de astazi sau oriunde īn tara. E o vreme de pustiire a neamului, dar speram ca Dumnezeu nu ne va lasa, asa cum nu ne-a lasat īn toate vremurile grele, cānd Biserica noastra a fost prezenta īn mijlocul poporului, cānd Stefan cel Mare, Daniil Sihastrul, Alexandru cel Bun, Mircea cel Batrān, uniti cu toti calugarii si calugaritele din manastiri pastrau traditia si continuau istoria. Acestia erau ei politicieni? Īnainte de toate erau crestini, care stiau sa apere valorile ortodoxiei si implicit ale neamului.
Care credeti ca ar fi solutia ce ne poate salva de pe buza prapastiei? Ce ar trebui sa faca Biserica īn aceasta directie, chiar si īn conditiile īn care nu e lasata sa se implice īn politica?
Parintele Iustin: Politica ei, daca se mai poate vorbi de o politica, este sa reflecteze la ce s-a īntāmplat cu poporul evreu la iesirea din Egipt. Acesta a ratacit 40 de ani īn pustie si pāna ce nu a ramas nimeni din cei necurati, nu a intrat īn pamāntul fagaduintei, pe care si Moise abia l-a zarit cu privirea. Caci toti cei ce au cārtit īmpotriva lui Dumnezeu nu mai puteau sa intre īn pamāntul Canaanului. Cam asa se va īntāmpla si cu noi. Noi vom pieri, batrānii care am ramas īncremeniti īn ideile acestea ale unui trecut asa de neguros si vor aparea generatiile acestea de tineri din ce īn ce mai curati, mai sanatosi, mai īndrazneti, ce vor avea o alta minte, mai aproape de Dumnezeu. Ne trebuie īnsa o familie sanatoasa, pentru ca aici se va forma viitorul barbat de stat. Aici se formeaza geniul, eroul, mucenicul, dar si omul desert. Familia, īmpreuna cu scoala, Biserica īmpreuna cu scoala, legatura mai strānsa īntre religie si stiinta, īntre credinta si viata, toate acestea, īn sfārsit, vor putea, īn timp, sa ne readuca acolo unde meritam. calea va fi lunga, poate cāt a durat stricaciunea, dar avem sansa restaurarii īn viitor. Trebuie īnsa o scoala buna, de toate gradele, o scoala de elita pentru preoti, care sa fie oameni cu daruire, oameni permanent de straja, mult mai aproape de necazurile enoriasilor, a sa devina īntr-adevar ziditori sufletesti. Orice viata buna a parintelui este nevointa si abia atunci cānd va fi lānga oameni se va vorbi de ascultare, de apropierea unui fata de celalalt, de progres.
A consemnat Cornel Galben
|