Poezii
Taina Sfintei Spovedanii
de Parintele Ilie Cleopa
Taina Sfintei Spovedanii
O cunoastem din predanii,
Cat de mare rol anume
Are, pentru-ntreaga lume
Pentru ea, Mantuitorul
A vorbit la-ntreg poporul,
Ca nu este mantuire
Fara de marturisire.
Pentru ca Hristos ne-nvata,
Sfintii Apostoli dau povata
Sa ne spovedim mereu
Slugilor lui Dumnezeu.
Pentru taina pocaintei
Au grait, de-asemeni sfintii
Ei canoane au fixat
Sa ne spovedim curat.
Si Biserica ne cheama,
Si ne-nvata ca o mama,
Si cu multa umilinta
Sa venim la pocainta.
Pocainta-i taina mare
Data pentru fiecare
Pentru drept si pacatos
Care crede in Hristos.
Pentru tanar si batran
Pentru sluga si stapan
Pentru cel de la amvon
Pentru cel ce sta pe tron.
Pentru turma si pastori,
Pentru cei din inchisori,
Pentru cel ce zace-n pat,
Pentru tot cel botezat.
Si precum ne-nvata Crezul
Spovedania-i botezul
Care spala, care curma
Tot pacatul, fara urma.
De voiti mai mult sa stiti
In Scriptura sa cititi;
Veti gasi exemple multe
De-ar fi cine sa le-asculte.
Oare frate, n-ai vazut
Pe David cand a cazut,
Cum s-a spovedit curat
Lui Nathan ce l-a mustrat?
Chiar si Petru, ravnitorul,
Si-a tradat Mantuitorul,
Ba si-n public s-a jurat:
"Nu-l cunosc, cu-adevarat!"
Iar cand Domnul l-a privit
Petru, jalnic s-a cait
Si a plans in toata viata
Umezindu-si zilnic fata.
Apoi, Pavel, tot la fel
Nu a plans destul si el?
Cand pe multi crestini lega
si la Templu-i aducea?
Si cati sfinti si cuviosi
N-au iesti din pacatosi?
Care-au plans si-au suspinat
Pentru orisice pacat.
Tot mereu parintii nostri
Si parintii dragi ai vostri,
Post de post se spovedeau
Si mereu se-mpartaseau.
Ei nu amanau cu anii
Taina Sfintei Spovedanii,
Ci faceau cu pregatire
Sfanta lor marturisire.
Si n-aveau atunci ca noi
Viata buna, ci nevoi,
N-aveau carti de rugaciune,
Nici biserici mari si bune.
N-aveau preoti multi in sate,
Dar vezi, nici asa pacate,
Nu cantau ca noi frumos,
Ci traiau dupa Hristos.
Nu spuneau din gura multe
Ci doreau mai mult s-asculte,
Orice vorba, orice sfat
Le primeau cu-adevarat.
Despre avorturi
de arhimandrit Cleopa Ilie
Oare mamă să mai fie Aceea ce-și omoară fiii? Care fiară vreodată Și-a omorât a sa fată?
Nici o fiară, tu să știi, Nu-și omoară ai săi fii, Numai mama cea creștină S-a făcut ca o haină.
Este mai rea ca o fiară, E de plâns și de ocară Că ea își omoară fiii Și este vas al urgiei.
A lui Dumnezeu urgie O va munci pe vecie Că pe pruncii ei cei vii Ea i-a dat la căsăpii.
Pe la doctori i-a ucis, Cu gheena ea s-a aprins Că nevinovații prunci I-a supus la grele munci
Spre a fi tăiați bucăți Și aruncați prin găleți. Vai și-amar de-acele mame Ce și-au mâncat a lor carne.
Nu carne de dobitoc Care se frige la foc, Ci carne de oameni vii, De nevinovați copii.
Să știți voi, mame nebune, Că altfel nu vă pot spune, Care-avorturi ați comis, De două ori ați ucis.
Nevinovaților prunci Le-ați dat îndoite munci; Trupul lor nevinovat În cuțit l-ați aruncat.
Sufletul lor chinuit De lumină l-ați lipsit, Că botez n-au apucat Și-n lumină n-au intrat.
Iar în ziua de apoi Ei vă vor pârâ pe voi, Că de viață i-ați lipsit Și raiul n-au moștenit.
Iar când voi o să muriți Iadul o să-l moșteniți. Plângeți acum cu amar Ca să scăpați de tartar.
Cat mai este vreme-acum Mergeți la duhovnic bun, Cu lacrimi să vă căiți Și să vă mărturisiți,
C-ați ucis pe-ai voștri fii Și i-ați omorât de vii, Cu moartea cea mai amară Voi i-ați scos din viață afară.
Pruncii cei nevinovați Stau în beznă aruncați, Căci mămica lor haină N-a vrut să le dea lumină.
Dumnezeu la început, Pe Eva când a făcut, Cu un nume tăinuit "Viață" pe ea a numit.
Și i-a spus copii să nască, Cu-al ei lapte să-i hrănească, În dureri să nască fii, Spre-a fi mamă celor vii.
Iar voi, mamelor nebune, Moarte semănați în lume, Din a dracilor povață Omorâți și nu dați viață.
Diavolul ușor vă-nșeală Și vă prinde cu momeală, Căci acela la-nceput Omorâtor s-a făcut.
Iară voi lui ați urmat, Săvârșind mare păcat, Omorând pruncii de vii, Ducându-i la căsăpii.
N-ați fost voi izvor de viață, Ci spre moarte-ați fost povață. N-ați voit să nașteți prunci Și veți primi grele munci.
De aceea voi să știți: Nu puteți femei să fiți, Nu sunteți femei de seamă, De nu vreți să fiți și mamă.
Ori păziți voi fecioria Și lăsați căsătoria, Spre a fi femei alese Și a Domnului mirese.
De nu-ți place fecioria, Să iubești căsătoria, Să duci sarcina de mamă, Să fii femeie de seamă.
Să nu te faci roaba plăcerii Și unealta desfrânării, Ci a nașterii durere Să o primești cu plăcere.
Că pedeapsă vei avea Și de iad nu vei scăpa Porunca de n-o păzești Și de nașteri te ferești.
A te mântui dorești, Durerea să o primești. Durerea-ți aduce ție Cereasca împărăție.
De-ai ucis băiat sau fată Ce ar fi trăit odată Poate ar fi fost un om vestit Ce pe mulți ar fi izbăvit.
Poate-un împărat sau domn Sau vreun sfânt sau mare om, Care, de s-ar fi rugat, Suflete ar fi salvat,
Pe mulți ar fi mântuit, Chiar din focul cel cumplit, Pe mulți ar fi ajutat Să aibă sufletul curat,
Iar de-ar fi fost el un sfânt Și om tare la cuvânt, Prin ale sale cuvinte Pe mulți lumina la minte,
Spre-a întoarce la lumină Și la veșnica odihnă, Și a le fi spre lămurire Spre veșnica fericire.
Mamă, mamă blestemată, Ai gândit tu vreodată, Când îți ucideai copiii, Că aceștia au să-nvie
În ziua cea de apoi, Când vom învia și noi, Și-au să-ți ceară socoteală Pentru moartea lor amară?
Pentru că tu i-ai ucis Și-n întuneric i-ai trimis. Atunci ei te vor mustra Și-așa te vor întreba:
"Cum ai îndrăznit tu, mamă, Mamă cu inimă de-aramă, Ca să ne ucizi pe noi Și să ne dai la gunoi?
N-ai gândit tu oare-atunci Că în iad sunt grele munci Pentru cei rău ucigași Care ucid copilași?
N-ai crezut că vede Domnul Tot ceea ce face omul?" Vei da seamă ce-ai făcut Și câți copii ai crescut.
Ai ales numai plăcerea Și ai ocolit durerea, Dar la judecată atunci O să ai amare munci.
Și pentru a ta plăcere Tu vei merge în durere Și-a lui Dumnezeu mânie Te va duce la pieire,
În iad te vei osândi, Munca o vei dobândi, De nu te vei pocăi Și nu te vei spovedi.
Chemarea lui Iisus
Parintele Arsenie Boca
I.
Voi, care nu stiurati ce-i binele in viata
Si nici caldura sfanta ce inima dezgheata,
Voi, care in durere ati suspinat si-ati plans
Si cantul fericirii in inimi vi s-a stins,
Veniti, Stapanul lumii, Iisus, va cheama-ntr-una
Si mainile-Si intinde s-astampere furtuna.
II.
Voi, pentru care viata n-a fost decat un chin
Si zambetul durere, iar rasul un suspin,
Voi, ce-ati ascuns trecutul sub lespezile reci
Si plangeti fericirea ce ati pierdut in veci,
Veniti cu ochii-n lacrimi, dar cu privirea sus,
Gasi-veti mangaiere la sanul lui Iisus.
III.
Voi toti, care in viata ati cautat uitarea
Pacatelor in cupa, ce v-o intinse desfatarea
Si surzi ati fost la glasul ce cobora de sus,
Azi, pana mai e vreme, va-ntoarceti la Iisus ;
Spuneti-I Lui durerea si El va va-ntari,
Povara vietii voastre cu El veti imparti.
IV.
Voi, care nu stiurati ce-i adevarul viu
Si-n aiurare spuneti ca cerul e pustiu,
Satui de-ntelepciune, o, voi ce va truditi
Sa daramati si-n urma nimic sa nu claditi,
Rugati-va, si-atunci ca sa simtiti nu-i greu
Si-n cer, si-n jurul vostru, si-n voi pe Dumnezeu.
V.
Oricare-ati fi in pace, veniti, veniti la El,
Pe nimeni niciodata n-a izgonit defel ;
Cu mila va primeste si bratele-Si intinde,
In dragostea-I cereasca Iisus pe toti cuprinde ;
La pieptul Lui cel dulce iubindu-l va-ncalziti,
Iisus este-nvierea, veniti la El, veniti !
Semnul Sfintei Cruci
de Sfantul Ioan Iacob
Semnul crucii este noua
Scutul cel mantuitor Care departeaza raul Si ne da la toate spor.
Deci sa facem cum se cade Crestinescul nostru semn, Caci vrajmasii fug atuncea Ca de preacinstitul lemn.
Iar acei ce bat in cobza Si pe cruce o ingana, Au samanta necredintei Si pecete rea la mana!
N-au evlavie in suflet, Nici rusine la obraz Plecaciune nu pot face Ca-i "boierul pe grumaz"!
Domnul cerurile pleaca Pentru neamul omenesc, Iar la El sa-si plece capul- Multi crestini nu se silesc.
El intinde sus pe cruce Mainile dumnezeesti, Tu macar a face "semnul" Omule nu te silesti.
El ne mantuie crestine Savarsindu-Se pe lemn, Iara tu socoti rusine
Epigrama
de Sfantul Ioan Iacob
Daca nu se duce mintea Sus la ceruri sau la moarte, Prea usor se rataceste La vorbirile desarte.
Si de nu se odihneste Mila pacii intru noi, Vom gasi mereu pricina De gâlceava si razboi.
Iar cand nu ne dam silinta Spre cunoasterea de sine, Cântarim mai totdeauna Numai faptele straine.
Luceferii stiintei
de Sfantul Ioan Iacob
Invatatii ce de astazi Tot se straduiesc mereu, Ca deplin sa dovedeasca Ca nu este Dumnezeu.
Cu progresele stiintei Ca si mandrul "Lucifer", Dansii vor sa se inalte Astazi mai presus de cer.
Doua "usi" le stau in fata Si raman aici mirati, Dupa cum la "poarta noua" Sta un bou "sa ma iertati".
Una este "usa vietii" Care lor li s-a inchis, Alta este a pierzarii Care groaznic s-a deschis.
Cate le ajunge capul, Se grabesc sa nascoceasca, Ca sa fabrice "viata" Si pe moarte s-o opreasca
Orice uneltesti atee, Viata nu vei fabrica Iar de rafuiala mortii Nicidecum nu vei scapa.
Toate cele nascocite, Cand ajungi langa mormant, N-au valoare nici ca pleava Care se arunca-n vant!
Daca nu cunosti-n viata, Pe Mantuitorul tau, Vei cunoaste dupa moarte Tirania "celui rau".
Cugetari scurte
de Sf. Ioan Iacob Hozevitul
Niciodata duhul nostru Nu se poate linisti Daca nu ne dam silinta "Intru Domnul a trai".
Dupa cum nu tace pruncul Cand lipseste maica sa, Tot asemenea si duhul Nu se poate alina.
Intru Domnul este pacea, Intru el odihna mea, Calea cea adevarata Si acum si pururea.
Cand mintea vrea sa zboare La Bunul Dumnezeu, Atunci vrajmasul tainic Ne bantuie mereu.
Imprastie gandirea Ca pulberea in vant Si cauta sa traga Privirea la pamant.
Priveliste desarta Ne-arata cel viclean Ca sa pogoare mintea Din "vesnicul liman".
Piatra nesimtirii mele S-a facut ca un mormant Care vesnic ma apasa Si ma trage la pamant.
O, de s-ar misca odata Piatra sufletului meu Ca sa faca loc luminii Sfinte de la Dumnezeu.
Intunerice de patimi Inlauntrul meu domnesc, Iar vlastarele virtutii Toate se ingalbenesc.
O, om!
de Sf. Ioan Iacob Hozevitul
O, om ce mari raspunderi ai
De tot ce faci pe lume,
De tot ce spui in scris sau grai,
De pilda ce la altii dai,
Caci ea mereu, spre iad, sau rai,
Pe multi o sa-i indrume.
Ce grija trebuie sa pui
In viata ta, in toata,
Caci gandul care-l scrii sau spui,
S-a dus, in veci nu-l mai aduni
Si vei culege roada lui,
Ori viu, ori mort, odata.
Ai spus o vorba, vorba ta,
Mergand din gura-n gura,
Va n-veseli sau va-ntista
Va curati sau va -ntina,
Rodind samanta pusa-n ea
De dragoste sau ura.
Scrii un cuvant: cuvantul scris,
Ramane-n urma drum deschis
Spre ocara sau slava.
Ai spus un cantec,
Versul tau, ramane dupa tine,
Indemn spre bine, sau spre rau,
Spre curatie , sau desfrau,
Lasand in inimi rodul sau,
De har sau de rusine.
Arati o cale, Calea ta
In urma ta nu piere,
E calea buna, sau e rea
Va prabusi, sau va-ntina,
Vor merge suflete pe ea,
La pace, sau durere.
Traiesti o viata, viata ta
E una, numai una
Oricum ar fi, tu nu uita,
Cum ti-o traiesti, vei castiga
Ori fericire pe vecie,
Ori chin pe totdeauna.
O, om ce mari raspunderi ai!
Tu vei pleca din lume,
Dar ce ai spus prin scris, sau grai,
Sau lasi, prin pilda care-o dai,
Pe, multi, pe multi, spre iad sau rai,
Mereu o sa-i indrume.
Daci nu uita : Fii credincios!
Cu grija si cu teama
Sa lasi in inimi luminos
Un semn, un gand, un drum frumos,
Caci pentru toate, 'nendoios,
Odata, vei da seama.
Inima se poate schimba
de Sf Ioan de Kronstadt
Inima se poate schimba
de mai multe ori intr-o clipa,
Inima se poate schimba
de mai multe ori intr-o clipă
- în bine sau în rău,
- în credință sau necredință,
- în simplitate sau viclenie,
- în iubire sau ură,
- îin binefacere sau invidie
- în generozitate sau înavuțire,
O, ce inconstanță !
O, cât de multe ispite!
O, cât de sobri și atenți trebuie să fim !
Rugaciune
de Mihai Eminescu
Nadejde si-ntarire si zid de mantuire pe tine castigandu-te, ingenunchem rugandu-te: de chinuri ce ne bantuie, Marie, tu ne mantuie!
O, Sfanta Marie! Tu, maica durerilor, regina tariilor, taria soliilor, izvoru-ndurarilor luceafar al marilor, indura-te, pleaca-te, nadejdea corabiei, invingerea sabiei, limanul sarmanilor si soarele anilor, balsamul ranitilor, norocul iubitilor, o, da-ne tarie, Sfanta Marie!
Iisuse Hristoase, de oameni iubitorule, Mantuitorule, izvor mantuirilor, de acum si pururea si-n vecii vecilor!
Calugarul
de arhim. Ioanichie Balan
Iubite frate muritor, De vei vedea un calator Cu hainele cernite , singurel Descult, flamand Si insetat Te rog sa ai mila de el Ca poate-I un calugar! De intanlesti la vre-o rascruce Un om strain, ce-ar vrea s-apuce
Departe, undeva in lume
De-l vezi mereu Oftand din greu Sa nu-l intrebi atunci de nume, Ca poate-I un calugar! De vei vedea trecand prin sat Un om cu capul aplecat C-o traista goala in mana lui Te rog acum Sa-I iesi in drum Si un cuvant mai bun sa-I spui Ca poate-I un calugar! Sau cand e frig si ploua afara De vei vedea ca asteapta-n gara Un calator infrigurat Nu-l judeca Cu gura ta De ce e trist si-ngandurat Ca poate-I un calugar! De vei vedea in multe randuri Un om la munca stand pe ganduri Privind cu ochi-n departare, Mereu tacut Si abatut Nu-l intreba ce cata-n zare, Ca poate-I un calugar! Iubitul meu, nu te-ndoi, Ci, daca tu vei intanli Un om in lume fara rost Ce plange-ades Neinteles . Sa stii iubitul meu c-a fost In viata lui calugar C-acela care a trait Si-n manastire-a-mbatranit, Orice I-ai spune si I-ai da Sa nu socoti Ca o sa poti Sa-I schimbi cumva inima sa, Ca el e tot calugar! De-I vei canta de bucurie De asta el nu vrea sa stie De jale de ii vei canta, El tot mereu Oftand din greu Plangand incet va suspina Cu lacrimi de calugar! Deci nu cata sa-I mangai plansul, Ci roagate si tu cu dansul, Caci el de-atata pribegie, De toti uitat Si-ndepartat Va suspina dupa pustie Caci este tot calugar! Iar daca lumea-l va-nsela, Tu frate nu te bucura, Nici sa vorbesti de el oricui, Caci el oricand Mustrat de gand, Se va scula din calea lui Caci incai tot calugar! Iar daca va imbratatnii Si-n lume frate , va muri, Sa-l pui atunci intr-un mormant, Si nimanui Sa nu mai spui Ca sub acest strain pamant Se afla un calugar! |