Pe plaiul nemțean care duce spre satul Petru Vodă, pe un drum deloc ușor accesibil, cu gropi și pietre, după ce treci prin satul de case pitite pe după garduri sărace, case ce par și mai mici la umbra munților împăduriți, se deschide deodată o poiană, neașteptată priveliște de secolul al XV-lea: cîteva clădiri croite sever împrejurul unei biserici ridicată după modelul celor ctitorite de Ștefan Cel Mare. Te apropii cu tacută smerenie și te uiți cu sfială să vezi dacă nu cumva e scris pe frontispiciul bisericii, în numele voievodului celui sfânt: «Aici voit-a Domnul să înfrâng pe păgânul jefuitor».
Zidurile pictate în motive din vremea Voievodului se răsfață în lumina de apus. Vezi judecata din urmă, slava sfinților mucenici, harta României Mari, neciuntită de vrăjmașii dinăuntru și din afară, păzită de sfinți și de ostași de ieri și de azi. Este un moment de trecere din prezent în trecut.
Din Biserică se aud cântări și litanii neîncetate, oameni, în majoritatea lor simpli, câțiva monahi, tineri, unii foarte tineri, robotind prin curte, pelerini care așteaptă să fie găzduiți. Încă nu a venit vremea slujbelor de seară. În fața unei uși și a unei chilii modeste, zeci de persoane, bărbați, copii, femei, unii cu desagii alături, așteaptă. Unii șoptesc rugăciuni, alții citesc acatiste sau canoane. În odăița aceea modestă, Părintele Iustin Pârvu spovedește oamenii. 17 ore în șir, cu foarte mici pauze, părintele primește cu suflet cald, acești pelerini-penitenți care vin la el din toate colțurile țării, să-și verse lacrimile durerii și ale pocăinței, să-și ușureze sufletul de păcatele grele sau ușoare. Odăița aceea mică și sărăcăcios-monahală cuprinde în ea și raiul pe care Părintele Iustin îl ține acolo viu prin rugăciunile sale neîncetate, dar și iadul păcatelor mărturisite, grozave sau mărunte.
17 ore în scaunul de spovedanie
Părintele Iustin spunea: "Când ai de a face, ca duhovnic, cu ceata aceasta nesfârșită de penitenți, îți trebuie o răbdare ca a lui Hristos ca să nu te îngrozești de felul în care satana lucrează în lume cuprinzând sufletele oamenilor. Diavolul este foarte iscusit în a îndemna pe oameni la păcat și foarte inventiv în a insufla păcatele de tot felul în inima oamenilor. Apăsați de greutatea păcatelor enorme, oamenii vin aici să și le spună.Unele păcate sunt grele ca iadul, te îngrozești ascultându-le, cad peste tine, ca duhovnic, asemenea unor bolovani imenși și strivitori. Atunci stau și mă rog să mă apere Dumnezeu de slăbiciuni sufletești și de încrâncenarea inimii. Și se risipește spaima păcatului grozav și penitentul pleacă ușurat".
Când eram profesor la Seminarul Teologic, unii părinți ai elevilor veneau să se spovedească la noi, la părinții profesori. Apoi stăteau la Sf. Liturghie și se împărtășeau. Am observat că părintele unui elev, când venea la miruit, îmi săruta mâna și apoi umărul. După două sau trei întâplări de felul acesta l-am întrebat de ce mă sărută pe umăr. Omul, care se spovedea la mine, mi-a răspuns: "Părinte, am sărutat umărul pe care am pus păcatele mele prin spovedanie".Atunci m-am speriat. Aveam propriile mele păcate și mă îngrozeam de faptul că cineva mai punea și păcatele lui pe umerii mei. Acum, când l-am auzit pe părintele Iustin, m-am gândit câte greutăți are un duhovnic de mănăstire, care este, poate, mai solicitat la spovedanie, decât oricare altul.
Dacă Dumnezeu îl întărește câte 17 ore pe zi în scaunul duhovniciei, sigur că Duhul Sfânt lucrează în preacuvioșia sa puterea neîngrozirii de ce aude, răbdarea și ușurarea inimii și minții de povara păcatelor ascultate.
Nu știu ce vorbește părintele Iustin cu penitenții săi, nu în sensul înșiruirii păcatelor mărturisite, ci în sensul iertării, ce cuvinte de mustrare și de iertare le spune, cum le așază sufletul curățat prin spovedanie în rosturile lui, cu ce cuvinte îi mângâie sfătuindu-i să nu mai greșească. Dacă te duci la ușa pe care penitenții ies după mărturisire, vei vedea că oamenii au fețe ca de înger. Radu Gyr scria, într-un volum de poezii de pe frontul din Rusia unde fusese trimis de mareșalul Antonescu să moară , că "Ostașii au chip ca de înger când mor".
Cuvântul părintelui este tare, în sens spiritual, dar mai mare decât cuvântul care iese din gura lui este duhul din el care ți se comunică dincolo de cuvânt, cu o forță irezistibilă, fără a-ți viola gândul și sensibilitatea, în mod mângâios, cuprinzându-te din toate părțile ca o apă binecuvântată. Dar și logica lui este spirit de foc, ieșind dintr-o convingere nestrămutată a credinței lui, dintr-o experiență de duhovnic uriașă, încununată și de experiența închisorilor prin care a trecut, unde răbdarea lui s-a format și unde a mângâiat, a mustrat și a vindecat cu rugăciunea și cu dragostea.
Un pelerin îmi spunea - și eu am fost de părerea lui - că cel mai tare (exprimarea lui) dintre toți monahii de astăzi este Părintele Iustin. Eu nu am sesizat tăria lui din comportament, dar în duh și în consevarea puterii pe care o are asupra oamenilor, fără nici o gesticulație ostentativă, este, într-adevăr, cel mai tare monah, mai tare ca orice arhiereu care, prin fatalitatea poziției, rămâne mereu izolat, ieșind din această situație forțată numai prin gesturi de voință excepțională, care rămân memorabile, dar sunt rare. Părintele Iustin este una cu mănăstirea, una cu slujirea, una cu spovedirea, una cu penitentul pe care îl curăță prin spovedanie, și-l consolează prin cuvânt bun și iubire.
Dragoste prin fapte, patriotism fără lozinci
Pot spune ca, prin experiența anilor de pușcărie, prin cădere și ridicare, Dumnezeu mi-a dat o mare putere de dragoste pe care o practic faără efort și pe care nu am avut-o înainte de această experiență. Dragostea mea se exercită la nivelul unei parohii, dragostea părintelui Iustin se exercita la nivelul unei țări întregi și chiar și dincolo de hotare, dacă mă gândesc la numărul imens de persoane din Vest care-l cunosc.
Dumnezeu a dăruit țării, pe vremea persecuției comuniste, părinții spirituali și duhovnicii cei mai mari din istoria Bisericii noastre. Aceștia au menținut credința în inimile românilor prin cuvântul lor tare. Atunci când ierarhia se plia și când cuvântul ierarhilor era ambiguu, acești părinți spirituali au ținut sus inima românească în nădejdea că Dumnezeu nu ne-a părăsit. Cine ar putea înșira numele lor scris cu litere de foc în conștiință. Slăvit să fie Domnul Dumnezeul nostru că nu ne-a lăsat în mâinile vrăjmașilor noștri ca să-și râdă de noi și să spună: bine, bine.
Dar Dumnezeu a pregătit în tot acest timp, în adânc, subterani și necunoscuți, alți sfințiți părinți care au luat locul celor care au fost chemați la Domnul după căderea comunismului, oameni cu o mare putere de sacriificiu - și mă gândesc la Părintele Iustin, căci a sta 17 ore în scaunul spovedaniei este un mare sacrificiu pentru Hristos și pentru semeni. Acești monahi crescuți în închisori, batjocoriți, umiliți, dar niciodată frânți, au învățat acolo că adevărata dragoste de neam nu are nici o legătură cu noțiunea de naționalism practicată de socialismul științific și nici dragostea de patrie nu are nimic de a face cu patriotismul de partid.
Acolo am înțeles și am trăit această dragoste, fără lozinci, fără fanfaronadă partinică, ne-am iubit Biserica, patria și neamul de care eram despărțiți prin violență și crimă, cu toate fibrele inimii noastre, așa cum și-au iubit evreii patria (dăruită târziu, nu aparută odată cu neamul în ea dintru început, ca la noi) și am suspinat cu inima frântă văzând cum ticurile verbale comuniste erau preluate (fără nici o rezistență, măcar intelectuală) de unii reprezentanți ai Bisericii și de o parte din elita țării noastre. Acolo am învățat să ne iubim patria cu ardoarea și cu nădejdea cu care evreii din Babilon au făcut-o în timpul robiei; acolo am învățat cât de sfântă este noțiunea de neam, cât de cristică este ea și nu un cuvânt de dispreț, cum era pentru comuniști și cum este astăzi pentru masonii și ereticii din Vest (și de la noi) care ne batjocoresc sufletul și iubirile cele mari.
De aceea părintele Iustin este iubit și, ca el, toți călugării care păstrează această iubire nestinsă și linia de credința adevărată, neîntinată de cea mai mare erezie a secolului cum o numesc grecii ecumenismul, devenit la noi ceea ce era până în 1990 erezia comunistă, acceptată de o mare parte a ierarhiei și de unii preoții care pun înaintea purității ortodoxiei falsul creștinism al ecumenismului, vlastar al masoneriei care a creat revoluția franceză, cu toate crimele ei odioase, prin lozinci mincinoase ca: libertate, egalitate, fraternitate, dar care nu s-a sfiit deloc să afirme că vor spânzura pe ultimul rege cu mațele ultimului preot. Toate aceste lozinci și acte au trecut integral în revoluția bolșevică, având aceiași părinți: masoneria și erezia.
Adevărații purtători de Hristos
Sufletul românesc, simplu și curat, a simțit erezia și pericolul și cei buni se adună în jurul unor duhovnici trăind în mânăstiri spre a asculta cuvântul lor de adevărată învățătură. Ei nu se tem de teroriști, ei, părinții, nu primesc pe oficialii masoni sau comuniști mascați pe ușile din spate ale mănăstirilor pentru a-i pune la locuri de «cinste», pentru că adevăratele mănăstiri nici nu au astfel de uși, nici astfel de locuri de cinste. Aici învață creștinul ortodox adevărata credință, aici se mângâie lacrimile vărsate pentru păcatele făcute, aici se sfințește prin formula pe care spoveditorul o rostește la sfârșit: "... iar eu, netrebnicul preot și duhovnic, prin puterea ce-mi este dată de sus, te iert și te desleg de toate păcatele tale, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin". Apoi cu sfătuirea blândă: "caută de acum să nu mai greșești!"
Firește, nu cred că astăzi ar fi mai puțini sfinți părinți și duhovnici decât au fost în vremea comunismului. Ar însemna să mă îndoiesc de milostivirea Mântuitorului nostru pentru poporul nostru oropsit. Sunt pline mănăstirile de astfel de duhovnici, sunt pline parohiile de astfel de preoți care își asumă toate riscurile unei predici libere de orice minciună și care nu aspiră nici la funcții adnministrative, nici la scaune arhierești. Ei sunt purtătorii de Hristos, nu purtătorii de cuvânt mincinoși al unor epicopi.
Vorbesc însă de părintele Iustin pentru că îl cunosc, pentru că l-am văzut lucrând pentru Biserica adevărată, ca ascultător al celor șapte Sinoade ecumenice și al tuturor canoanelor și învățăturilor sfinților părinți ai Ortodoxiei, fără "agiornament", fără inveții anti-ortodoxe, fără abandonarea liniei cristice a credinței pentru o bursă sau o funcție. Cum să nu salte inima în noi când vedem astfel de urmași ai lui Hristos, care nu aduc laude puternicilor zilei, ci numai lui Dumnezeu, și care își pun viața pentru Hristos și pentru turma Lui, păstori care intră în staul pe ușă și oile îi cunosc glasul și-l ascultă, și-l urmează, pentru că nu este păstor năimit, ci adevărat păstor, el însuși urmând Marelui Păstor Iisus.
În chemarea la ascultare, Iisus ni se adresează tuturor, în primul rând arhiereilor, apoi preoților, diaconilor, ieromomahilor, ierodiaconilor, monahilor, monahiilor și turmei celei vorbitoare pentru care Iisus Și-a pus sufletul Său și pentru care noi răspundem în cazul neascultării chemării Domnului nostru Iisus Hristos. Ordinea enumerării mele implică și ordinea răspunderii categoriilor respective. Vai celor care mistifică mesajul Domnului, căci judecata Lui va fi ca un foc.
Dar noi ne îndreptăm ochii cu nădejde către purtătorii adevărați de Hristos, și ne rugăm ca cei buni să strălucească pe cerul Ortodoxiei ca niște faruri călăuzitoare, iar mănăstirea Părintelui Iustin, cu toți viețuitorii ei, alături de toate mănăstirile adevărate care "nu au trecut pe la Irod"* să fie înălțate ca niște stele pe cerul României, asemenea stelei celor trei magi, ca să ne arate Cine este adevăratul Dumnezeu și cum trebuie să ne închinăm Lui, nu ca lui Baal, ci depunând la picioarele lui Hristos, lacrimile pocăinței noastre, aurul minții, tămâia inimii și smirna sufletului nostru. Amin!
Pr. Gheorghe Calciu
* După eliberarea din închisoare, am fost cu Marcel Petrișor și cu Lucian Popescu, la casa părinților săi din Ocișor. Îndată, Securitatea s-a instalat pe la toate ieșirile din sat, probabil erau câteva zeci de agenți. Într-o noapte, târziu, cineva a bătut la geam. Am crezut că era vreunul din agenții Securității, care venea să verifice dacă suntem acasă. A intrat repede în casă un barbat tânăr, un muncitor, care ne-a spus pe nerăsuflate, că vine din partea Oastei Domnului din regiune, care a aflat de prezența mea acolo și care dorea să știe dacă "mă aflam bine". Omul a adăugat însă de imediat, mișcându-și degetul arătător ca semn de negație: "Să știți că nu am trecut pe la Irod".